Korting en gratis extra's als vorm van reclame

En dan heb je die slimme vormen van reclame. Die dingen die eigenlijk reclame zijn, maar dan toch weer niet. Of dit misleidende publiciteit is? Nee. Want het gaat hier nog altijd om commerciële activiteiten die niet illegaal zijn. Als de consument zich in de aap gelogeerd voelt, moest hij volgens de Belgische wetgeving maar niet zo naïef zijn. Op deze webpagina licht ik enkele vormen van deze 'slimme reclame' toe.

Gekoppeld worden was nog nooit zo leuk

Als shop fanaat slenter je op je gemakje door de zonovergoten winkelstraat. Zalig! Je kijkt al even rond wat de winkels zoal te bieden hebben. In afwachting van de solden, want die komen er binnen minder dan 2 weken aan. beste prijsSpannend! En plots merk je dat er al meerdere winkels zijn die reeds bezig zijn met het aanbieden van kortingen! Dat brengt me bij de befaamde koppelverkopen. Je kan meerdere kledingstukken op de kop tikken. De enige voorwaarde: koop twee stuks die voorzien zijn van het 'koppelverkoop' etiket. En dan krijg je meestal ongeveer 20 % korting.

Maar mag dit wel? Waarom werd anders de sperperiode in het leven geroepen? Wel, wettelijk gezien mogen winkeleigenaars deze koppelverkoop niet omschrijven als 'solden'. Pas dan zouden ze zo'n overtreding begaan. Maar deze koppelverkopen zijn een voorafje van de echte solden. Een voorproefje dat zijn succes zeker niet mist.

Kortingen op één bepaalde reeks

Dit deeltje doelt meer op het persoonlijke en emotionele, maar is daarom niet minder van toepassing. Stel, je ziet in de winkel een aantal botjes. Enkel deze reeks is voorzien van kortingen. Voor de rest geen prijsverminderingen in die winkel te bespeuren. Heb jij het even getroffen, zeg! Of ... gaat het hier wél om misleidende praktijken, waarbij de gepromote laarsjes echt mankementen vertonen? Marc van Ledermode Leathertribe doet vaak buiten het seizoen sterke promoties op heel specifieke lijnen van lederen jassen. Niet alleen omdat de solden voor zo'n specifieke producten niet altijd boeiend zijn, het is ook vaak een manier van slim stockbeheer.

Een extraatje voor iedereen

Sommige winkels vinden het leuk om hun klanten een geschenkje te geven bij een bepaalde aankoop. Op 'de dag van de klant' gebeurt dit zelfs bij haast élke aankoop. Maar wanneer de winkelhouders goedgeluimd zijn, durven ze je een leuke nagellak of boxer te geven bij de aankoop van die nieuwe broek. Slim gezien. Want dergelijke promoties behoren tot retentiemanagement! Meer hierover vind je op deze pagina. Bert en Tim van TB Webshops stuurden mij een mailtje dat ze dit ook doen in hun webwinkels. Klanten die ze vaak zien terugkomen worden persoonlijk gecontacteerd en krijgen hier en daar een extraatje dat past in hun koopprofiel. Op maat, en leuk voor iedereen: TB Shops bouwt een relatie met z’n klant, en de klant krijgt een gratis product waar hij écht blij mee is. Win-Win!

Acties & wedstrijden

Heel veel winkels - zowel van toepassing op kledij als diverse producten) vinden het plezierig om klanten uit hun tent te lokken. Wanneer zij iets hebben aangekocht in die welbepaalde zaak, krijgen zij een kraslotje. Ze mogen dan krassen voor - oftewel het goede doel - oftewel voor een jaar lang gratis winkelen bij de winkel in kwestie!